7. Jak se na mne usmlouvaly děti

Jak by se usmlouvaly. Chodily do školky, do školy. Znáte to, vždycky probíhají
nějaké akce, celospolečenské, agitační. Je toho plné rádio, televize, noviny. Vždy
probíhá nějaká vlna, vždy, aby školy, jak se dnes říká, byly „in“, to začnou hustit
i do dětí. Čas od času jednou z takovýchto akcí bývá i protikuřácká agitka. Teď to
do těch chudáků dětí v těch školách perou, co to dá. Čim menší děti, tím větší
agitace, tím více se do nich vejde, si asi učitelé myslí.
A tak, přesně podle těchto společenských akcí, se vždy začaly chovat i mé děti.
Najednou byly celé zmoudřelé, problematiku kouření měly perfektně zmapovanou, chovaly se, jak bych já byl dítě jejich, byly takové vlezlé, neustále poučovaly.
A také mne hlídaly Musel jsem tu dobu vždycky nějak přečkat, ono je to, tak jak
celá ta celospolečenská akce uhasínala, postupně opouštělo. Bylo to však pro mě
někdy velmi nepříjemné a s kouřením jsem se stahoval mimo jejich dosah.
Šly roky, děti rostly, čím dál méně času jsme trávili společně, to „nepříjemno“
z jejich dohledu pomalu a postupně se vytrácelo. Samy již též po cigaretě sáhly, už
byly v tom věku. A táta, zavilý to kuřák, měl klid. Když jsem pak skutečně kouření
zanechal, mockrát jsem si na tu dětskou starost o tátu vzpomněl. Byla upřímná
a hluboká, a i o ni jsem se v těch kritických chvílích opíral, a ještě i dnes, když
o tom píšu a děti jsou již dávno dospěláci a pro mou velkou radost též už přestaly
kouřit, jsem zpětně z té jejich starosti, velké, hluboké a upřímné, trochu dojatý.
Knihu Pojďme si nezapálit ilustroval malíř Václav Kocum.

Žádné komentáře:

Okomentovat