10. Podivné příhody

Podivné příhody se mi v noci stávaly. Nevím, nepamatuji se, kolikráte to přišlo, nevím, co to bylo.
Taková divná věc. Pak, po letech jsem snad vysvětlení našel, ale v té době, v těch
chvílích, jsem vůbec nevěděl, oč jde.
Najednou se probudím, rychle se posadím a nutí mě to zhluboka dýchat. Tož
zhluboka dýchám, ale jinak mi nic není. Říkám si: „Co se děje? Vždyť dýchám
normálně, proč jsem se probudil? Takovýmto způsobem?" Je to jako by mi chyběl
dech. Jako bych se dusil. Nevím. Stalo se mi to několikráte. Po chvíli opět uléhám
a usínám.
Uběhly roky, snad tři, snad čtyři. Pořád „držím“, pěstuju si „to svoje“. Samozřejmě, stále mne ta problematika zajímá, pročítám o ní, dostanou-li se mi do ruky všechny možné více i méně odborné materiály. Až jednou, na takové zajímavé pojednání jsem narazil. Ne dlouhé, ale jasné, naprosto jasné. Okamžitě se v mysli vracím k těm podivným příhodám. Tady to je, ne snad přímo citát, ale vysvětlení, tak jak si to pamatuju.
U silných kuřáků dochází k tomu, že z té příčiny, kdy hemoglobin, neboli
krevní barvivo, nosič kyslíku, má na sebe navázán (což jest jeho „slabá“ vlastnost)
kysličník – neboli po dnešním - oxid uhličitý, čímž se z něho stává karboxyhemoglobin, může se ve spánku, kdy dýchání je plitké – tedy mělké, stát to, že kuřák se
probouzí s jakýmsi pocitem nedostatku dechu. Nutí ho to, na rozdíl od mělkého
dýchání ve spánku, několikráte se velmi zhluboka nadechnout, tím pro plíce (i hemoglobin) zaopatřit více kyslíku. Tak se kyslík, kterého je v tu chvíli všude nedostatek, dostává k mozku i jiným orgánům, a po chvíli může kuřák opět v klidu usnout. Některé kuřáky mohou tyto příhody i poměrně dost vyděsit.
Oč tedy vlastně běží. Lidově řečeno, tělo, mozek, vše je jaksi přidušeno nedostatkem kyslíku, neboť hemoglobin má, dá-li se to tak říci, doslova „obsazeno“.
To pro kysličník uhličitý, který vzniká při každém spalování, tedy i při kouření,
a který je jaksi hbitější nežli kyslík a pomyslné vagónky hemoglobinu obsadí tak,
že na kyslík zbývá již jen pramálo místa. Při tzv. povrchním dýchání ve spánku není
proto takto „obsazený“ vlak - hemoglobin schopen dopravovat dostatek kyslíku
a kuřák je skutečně přidušen.

Knihu Pojďte si nezapálit doplnil ilustracemi malíř Václav Kocum.



Žádné komentáře:

Okomentovat